Sunday, June 23, 2013

ျဗိတိသွ်ကိုလိုနီေအာက္က ျမန္မာ့ဗုဒၡဘာသာ

“ဓမၼကာကြယ္ေရးအတြက္ တရားေသာစစ္ပြဲ”

သီရိလကၤာမွာ ျပည္တြင္းစစ္လို႔ ေျပာၾကတဲ့ ၁၉၈၃-၂ဝဝ၉ တံုးက လူမ်ိဳးေရးအရ လက္နက္ကိုင္ၾကိဳးပမ္းခဲ့တဲ့ Liberation Tigers of Tamil Eelam (LTTE) တမီးလ္က်ားအဖြဲ႔ဟာ အေသခံဗံုးခြဲတာ၊ ရန္သူကမိသြားရင္ အဆိပ္ေသာက္ျပီး ကိုယ့္ကိုယ္ကို သတ္ေသတာကို သံမဏိစည္းကမ္းနဲ႔ က်င့္သံုးတယ္။ သီရိလကၤာဟာ ဗုဒၶဘာသာ အမ်ားစုရွိတဲ့ တိုင္းျပည္ ျဖစ္တယ္။ ေထရဝါဒဘဲ။ ႏိုင္ငံေရးမွာ ဗုဒၶဘာသာက ေနရာရထားမႈမွာေတာ့ ထိုင္းနဲ႔မတူ၊ ျမန္မာနဲ႔လဲမတူဘူး။ ဒီသူပုန္ကို ႏွိမ္နင္းဘို႔အတြက္ ဗုဒၶဘာသာဆရာေတာ္ေတြက ထိထိေရာက္ေရာက္ လုပ္ဘို႔ အစိုးရကို တိုက္တြန္းခဲ့တယ္။ (ဖေလာ္ရီဒါ) ျပည္နယ္ တကၠသိုလ္၊ ဘာသာေရးပါေမာကၡ၊ ေဒါက္တာ (တက္ဆာ ဘာသိုလိုေမာဇ္) ကေန In Defense of Dharma: Just-War Ideology in Buddhist Sri Lanka စာအုပ္ထဲမွာ “ဓမၼကာကြယ္ေရးအတြက္ တရားေသာစစ္ပြဲ အယူအဆ” လို႔ သံုးႏွံဳးထားတယ္။ Terror အၾကမ္းဖက္မႈကို စနစ္တက်သံုးတဲ့ LTTE ကို အျပစ္ေျပာမလား။ စစ္ေရးနည္းကို သံုးျပီး အျပတ္ရွင္းခဲ့တဲ့ သီရိလကၤာအစိုးရကို အျပစ္ဖို႔မလား။ အဲဒီတပ္ဖြဲ႔ကို ႏွိမ္နင္းဘို႔ လိုလားတဲ့ ဗုဒၶဘာသာ ဘုန္းေတာ္ၾကီးေတြကို အျပစ္ဆိုမလား။

ေဒါက္တာတင့္ေဆြ (၂၁-၆-၂ဝ၁၃)

“ျဗိတိသွ်ကိုလိုနီေအာက္က ျမန္မာ့ဗုဒၡဘာသာ”

• “ဗုဒၡဘာသာဟာ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးမွာ ျဖည့္ဆီးေပးမႈၾကီးတရပ္ျဖစ္တယ္” လို႔ ႏိုင္ငံျခားသား သံုးသပ္သူေတြက မွတ္တမ္း တင္ထားပါတယ္။
• ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးအတြက္စခဲ့ရတဲ့ အမ်ိဳးသားေရးလႈတ္ရွားမႈဟာ Young Men's Buddhist Associations (YMBA) ဝိုင္အမ္ဘီေအ ျဖစ္ပါတယ္။ (YMBA အဖြဲအစည္းေတြဟာ ျမန္မာျပည္မွာသာရွိတာ မဟုတ္ပါ။ သီရိလကၤာမွာ ကိုလန္ဘို၊ ကိုလံုနာဝါ၊ မဟာရာဂါမ စတဲ့ ေနရာအမ်ိဳးမ်ိဳးမွာရွိတယ္။ အေမရိကားနဲ႔ ကေနဒါ ႏွစ္ခုတြဲလဲ ရွိပါေသးတယ္။)
• ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ေက်ာင္းသားနဲ႔ ရဟန္းေတာ္ေတြဟာ ႏိုင္ငံေရးျဖစ္စဥ္ ၾကီးၾကီးမားမားတိုင္းမွာ ေရွ႕တန္းကေန ထြက္လာျပီး ဦးစီးခဲ့တာက သမိုင္းတင္ပါတယ္။
• အဂၤလိပ္ေခတ္မွာ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၲမနဲ႔ ဦးစိႏၵာတို႔ဟာ ရခိုင္ျပည္နယ္ကေန ထြက္ေပၚခဲ့ၾကျပီး၊ ရန္ကုန္ အင္းစိန္ေထာင္မွာ ပ်ံလြန္ေတာ္မူတဲ့အထိ အစာငတ္ခံဆႏၵျပခဲ့တဲ့ အာဇာနည္ေတြ ျဖစ္တယ္။
• ရန္ကုန္ျမိဳ႕ေတာ္မွာ ထင္ေပၚခဲ့တာက ဆရာေတာ္ ဦးဝိစာရျဖစ္တယ္။
• League of Young Monks ရဟန္းပ်ိဳအဖြဲ႔က မႏၲေလးမွာ ဗဟိုျပဳတယ္။
• ၁၉၂၉-၂ဝ General Council of Burmese Associatiow (GCBA) အသင္းၾကီးဟာ YMBA နဲ႔ တျခားမ်ိဳးခ်စ္ေတြ စုေပါင္းျပီး ဖြဲ႔ခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာအျပင္၊ ဟင္ဒူ၊ ခရစ္ယန္နဲ႔ မြတ္ဆလင္ေတြပါ ပါဝင္ႏိုင္လာေစတယ္။
• ၁၉၂၂ မွာ General Council of Sangha Associations (GCSA) သံဃအသင္းေတာ္ၾကီးဖြဲ႔ခဲ့တယ္။
• ကြ်န္ေတာ္ သမိုင္းဆရာ၊ သုေတသီမဟုတ္ပါ။ လက္လွမ္းမီတာေတြနဲ႔သာ ေကာက္ခ်က္ဆြဲရရင္ -
- ျဗိတိသွ်လက္ေအာက္မွာ ဗုဒၶဘာသာကို ႏွိပ္ကြပ္မႈ အေထာက္အထား မရွိသေလာက္ပါ။
- ဗုဒၶသာကေနသာ အမ်ိဳးသားေရးနဲ႔ လြတ္လပ္ေရးကို ဦးစီးမႈေပးခဲ့တာ ျဖစ္တယ္။ လုပ္ခြင့္ ရသင့္သေလာက္ရခဲ့တယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။
- ဒီအတြက္ ေပးဆပ္ရမႈမွာ ေထာင္သြင္းခံရတာ၊ အသက္ေပးရတာဟာ အေရအတြက္က လြတ္လပ္ေရး ဆိုတဲ့ မဟာၾကိဳးပမ္းမႈၾကီးနဲ႔စာရင္ နည္းပါးပါတယ္။ (၁၉၆၂ ေနာက္ပိုင္းက ပိုမ်ားမလား မေျပာတတ္ပါ။)
- ျဗိတိသွ်ေတြက ခရစ္ယန္ေတြေပမဲ့ ခရစ္ယန္ကိုသာ ဦးစားပးတယ္လို႔ ထင္ထင္ရွားရွား မွတ္တမ္း လက္လွမ္းမမီပါ။ အစိုးရထဲမွာေရာ၊ အစိုးရ အရာထမ္းေတြထဲမွာပါ ခရစ္ယန္ကိုသာ ဦးစားေပးခဲ့တယ္လို႔ ေကာက္ခ်က္ ဆြဲမရပါ။
- တုိင္းရင္သားေဒသေတြမွာ ခရစ္ယန္အယူ ျဖစ္လာေအာင္ေတာ့ ေရရွည္စီမံခ်က္ၾကီးနဲ႔ လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါလဲ ဗုဒၶဘာသာအပါအဝင္ ရွိျပီးသား တျခားဘာသာေတြကေန အတင္းကူးေျပာင္းေစတာမ်ိဳးလုပ္တဲ့ အေထာက္အထားက မွတ္တမ္းရွားပါတယ္။ သိမ္းသြင္း ဆြဲေဆာင္နည္းကိုသာ သံုးခဲ့ပါတယ္။
• ၁၉ဝဝ-၁၉၁၁ မွာ Irish Buddhist အိုင္းရစ္ ဗုဒၶဘာသာဝင္လို႔တြင္တဲ့ ဆရာေတာ္ ဦးဓမၼေလာကဟာ ခရစ္ယန္နဲ႔ ကိုလိုနီကို (ခ်ဲလင့္) လုပ္ခဲ့လို႔ ပုန္ကန္မႈနဲ႔ စီရင္ေတာ္မူခံရတယ္။ ဒီအခ်က္က ဗီယက္နမ္မွာ ျဖစ္ခဲ့တာနဲ႔ ဆင္တူတယ္။
• က်န္တဲ့ ဗုဒၶဘာသာအသင္းေတြ၊ ဆရာေတာ္ေတြကေန ခရစ္ယန္ကိုျဖစ္ျဖစ္ တျခားဘာသာကိုျဖစ္ျဖစ္ ဆန္႔က်င္တာ၊ ပိတ္ပင္တာ မရွိသေလာက္ျဖစ္ျပီး၊ တိုင္းျပည္တခုလံုးအတြက္ အေရးၾကီတဲ့ အမ်ိဳးသားေရးနဲ႔ လြတ္လပ္ေရး အတြက္သာ ရြက္ေဆာင္ခဲ့ၾကတာပါ။
• “အမ်ိဳး-ဘာသာ-သာသနာ” ဆိုတဲ့ ေဆာင္ပုဒ္ကိုလဲ အကန္အသတ္နဲ႔သာ သံုးခဲ့ပါတယ္။
• Boycott ဆိုတဲ့ အဂၤလိပ္စာလံုးကို ျမန္မာျပန္ရာမွာ “သပိတ္ေမွာက္” လို႔ျဖစ္လာခဲ့ျခင္းဟာ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ဗုဒၡဘာသာရဲ႕ လွပတဲ့သေကၤတတခု ျဖစ္ပါတယ္။
• ဒါေတြေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာထြန္းကား ျပန္႔ပြါးေရးအတြက္ နည္းနာသစ္ေတြကို ေခတ္မီရဟန္းသံဃာေတာ္ေတြက ေခတ္နဲ႔ညီေအာင္ သံုးခ်င္လာၾကတယ္။ လက္နက္ကိုင္နည္း၊ အၾကမ္းဖက္နည္း၊ အေသခံနည္း၊ ဘာသာေရးကို တလြဲအသံုးခ်နည္း၊ လူ႔စိတ္ရဲ႕ ေျပာ့ကြက္ကို ထိထိေရာက္ေရာက္ အသံုးခ်နည္း၊ ဆြဲေဆာင္စည္းရံုးနည္း၊ ေငြေၾကးနဲ႔ လာဘ္လာဘေပးနည္း၊ စတဲ့နည္းေတြကို “ဓမၼနည္း” က အေရအတြက္မွာ မယွဥ္သာပါ။
• ကြ်န္ေတာ့္အျမင္ကေတာ့ -
- မတူတဲ့ ဘာသာေရးေတြမွာ မတူတဲ့ သာသနာျပဳနည္းရွိပါမယ္။ အေျခခံလဲမတူ၊ ပန္းတိုင္လဲ ကြဲျပားၾကတယ္။
- ဘယ္သာသာမဆို မြန္ျမတ္သန္႔စင္မႈကို ေရမေရာသင့္ၾကပါ။ ေလာကမွာ အ, တဲ့သူကပိုမ်ားတယ္။ ပညာနည္းသူက မနည္းဘူး။ အၾကိဳက္ေပးရင္ လိုက္ခ်င္သူက တဝက္မကရွိတယ္။
- အာေသာကဧကရာဇ္ဟာ ၾကီးမားလြန္းလွတဲ့ Kalinga ကာလဂၤ ေသြးေခ်ာင္စီး စစ္ပြဲၾကီးတိုက္ခဲ့တာဟာ ဗုဒၶဘာသာ ထြန္းကားေစဘို႔ မဟုုတ္ခဲ့ပါ။ ေျပာင္းျပန္သာ ျဖစ္ပါတယ္။ သူ႔သာသနာျပဳ လုပ္ငန္းေတာ္ၾကီး ေက်းဇူးကို မီေအာင္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္သူ မေပၚေသးပါ။

ေဒါက္တာတင့္ေဆြ
၁၉-၆-၂ဝ၁၃

1 comment:

Nay Lay said...

Great Article, Thanks a lot, Sayar!