Wednesday, October 27, 2010

Sympathy and Empathy သနားစိတ္၊ စာနာစိတ္ ႏွင့္ ဆရာဝန္

လူနာတဦးရဲ႕ေရာဂါအေျခအေနကို ညွာတာစိတ္နဲ႔ သက္သာေအာင္လုပ္ ေပးခ်င္တာကို သနားစိတ္ Sympathy လို႔ ေခၚမယ္။ လူနာတဦး ျဖစ္ပ်က္ခံစားေနရတာကို ကိုယ္ခ်င္းစာျပီး၊ လူနာနဲ႔ မွ်ေဝခံစားတာကို စာနာစိတ္ Empathy ေခၚပါရေစ။

အဆက္အစပ္ သေဘာအရဆိုရင္ Sympathy က နိမ့္က်ေနသူ၊ ကံအေၾကာင္း မလွသူေတြအေပၚထားတဲ့ စိတ္သေဘာ ျဖစ္ျပီး၊ Empathy ကေတာ့ ေဆြမ်ိဳး၊ မိတ္သဂၤဟေတြအေပၚ ထားတာမ်ိဳး ျဖစ္တယ္။ အသိဥာဏ္ကလာတဲ့ ပရဟိတ သေဘာလဲ ျဖစ္ပါတယ္။ စိတ္လႈတ္ရွားမႈအရ ေျပာရရင္ Empathy က နီးနီးကပ္ကပ္ ဆက္စပ္မႈျဖစ္ျပီး Sympathy က ေစာင့္ေရွာက္မႈ ေပးျခင္းသေဘာ ေဆာင္ပါတယ္။

ဥပမာ “ခင္ဗ်ားမွာ ဒီေရာဂါျဖစ္ရတာ ကြ်န္ေတာ္ စိတ္မေကာင္းပါဘူးဗ်ာ”လို႔ ေျပာတာနဲ႔ ကိုယ္အမူအယာျပတာေတြက Empathy စိတ္။ “ခင္ဗ်ားမွာ ဒီေရာဂါျဖစ္ေနရတာကို ကြ်န္ေတာ္ ဒီလိုအေကာင္းဆံုးလုပ္ေပးပါမယ္”လို႔ မေျပာရင္ေတာင္မွ တကယ္ လုပ္ေပးတာမ်ိဳးက Sympathy စိတ္ျဖစ္ပါတယ္။

ႏွစ္မ်ိဳးက တူေပမဲ့ ျခားနာပါတယ္။ Sympathy စိတ္က သူမ်ားေဝဒနာကို အသိအမွတ္ျပဳရာေရာက္ျပီး၊ Empathy စိတ္က ထပ္တူထပ္မွ် ခံစားတဲ့သေဘာေဆာင္ပါတယ္။ Empathy စိတ္ဟာ ႏွစ္ဦးသားအၾကား တိုင္ပင္မထားၾကေပမဲ့ ဆံုးျဖတ္ လုပ္ေဆာင္တာမွာ သြားတူေနတာမ်ိဳးပါ။ လူနည္းစုေလးတခုမွာ ရွိတတ္တဲ့ ယဥ္ေက်းမႈမ်ိဳးေပါ့။ Sympathy စိတ္က Empathy လို တဖက္သား အနားမွာရွိေနမွ ျဖစ္တတ္တာ မဟုတ္ပါ။

Sympathy စိတ္နဲ႔ Empathy စိတ္ဟာ ဆက္စပ္ေနတယ္။ လူနာကို ကုသေပးတဲ့နယ္ပယ္မွာ မတူတဲ့ အက်ိဳးေတြ ရေစပါတယ္။ ဆရာဝန္က Empathy စိတ္ထားရင္ သူဟာ လူနာရဲ႕ ေဝဒနာခံစားေနရတာကို နားလည္ျပီး ေဝဒနာရဲ႕ အမ်ိဳးအစားနဲ႔ အရည္အေသြး (ဘာေရာဂါလဲ၊ ဘယ္ေလာက္ဆိုးသလဲ) ဆိုတာအေပၚ အာရံုထားပါမယ္။ Sympathy စိတ္နဲ႔ၾကည့္တဲ့ ဆရာဝန္ကေတာ့ လူနာခံစားမႈ ရဲ႕ အရည္အေသြး (ဘယ္လိုနဲ႔ ဘယ္ေလာက္အထိ ခံစားေနရသလဲ) ဆိုတာကို မွ်ေဝခံစားတာမ်ိဳး၊ မတူၾကပါဘူး။

ဒါ့ေၾကာင့္ Empathy စိတ္ ပိုေလေလ၊ ေရာဂါကိုကုသရာမွာ အက်ိဳးမ်ားေလ ျဖစ္ႏိုင္ျပီး၊ Sympathy စိတ္ မ်ားတာဟာ ဆရာဝန္က ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ရာမွာ လိုအပ္တဲ့ ၾကားေနသေဘာ ပ်က္ယြင္းတဲ့အတြက္ ေျပာင္းျပန္အက်ိဳး ျဖစ္ေစႏိုင္တယ္။ တိတိက်က် ေျပာရရင္ Empathy စိတ္ဆိုတာက မ်ဥ္းေျဖာင့္သြားသလို မ်ားေလ၊ တိုးေလျဖစ္တယ္။ Sympathy စိတ္ မ်ားတာက (ဂ)ငယ္မ်ဥ္းလို အစပိုင္းမ်ားတာက (အေကာင္းသေဘာ) အတက္ဆီ ဦးတည္ျပီး၊ ေနာက္ ဆက္မ်ားလာတာနဲ႔ ေအာက္ျပန္ ဆင္းသြားတာမ်ိဳး။

ေဟာေျပာပြဲတခုမွာ တေယာက္က “ေျပာသြားတဲ့ဘာသာရပ္ကို ေဟာေျပာသူဘယ္ေလာက္ ဂရုတစိုက္ေလ့လာသလဲ empathetic study of the subject ဆိုတာ နားလည္ႏိုင္တယ္။” လို႔ မွတ္ခ်က္ခ်မယ္။ ေနာက္တေယာက္က “ငါေတာ့ ေဟာေျပာသူဟာ ဘာသာရင္ကို ပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္ မရွိတဲ့အေပၚ only sympathize သနားေတာင္သနားေသး။”လို႔ ေျပာတာမ်ိဳး။

အေျခအေနတခုမွာ empathetic ျဖစ္ေပမဲ့ sympathetic မျဖစ္ဘဲရွိႏိုင္တယ္။ ဥပမာ လူနာဟာ မဆင္မျခင္ေနလို႔ ေရာဂါ ဆိုးဝါးသြားတာကို ဆရာဝန္က “သူ ဘာ့လို႔ ဒီလိုျဖစ္သြားရတာပါလိမ့္”လို႔ ေစာေၾကာ ဆန္းစစ္တာဟာ empathetic စိတ္နဲ႔ လုပ္တာပါ။

မိမိလူနာတေယာက္ ဆံုးပါးသြားတဲ့အခါ ဆရာဝန္ျဖစ္တဲ့စိတ္မ်ိဳးက empathetic ျဖစ္တာ။ ဆရာဝန္ရဲ႕ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္း ဆံုးတဲ့အခါမ်ိဳးမွာေတာ့ empathetic ေရာ၊ sympathetic ေရာ ႏွစ္ခုလံုးျဖစ္ရပါတယ္။

Empathetic ျဖစ္ဘို႔ ဆရာဝန္-လူနာဆက္ဆံေရးက အေရးပါတယ္။ Communications ၾကြမ္းက်င္ပါမွ။ မတူတာ ေနာက္တခုကေတာ့ Empathy စိတ္ကိုေတာ့ သင္ယူ ေလ့က်င့္ေပးလို႔ တိုးပြါးလာႏိုင္ပါတယ္။ Sympathy စိတ္ဆိုတာကို ေမြးယူ၊ သင္ေပးလို႔ မရပါ။

Empathy စိတ္နဲ႔ Sympathy စိတ္ ႏွစ္မ်ိဳးလံုးဟာ ကရုဏာစိတ္ Compassion ရဲ႕အေျခခံေတြျဖစ္ၾကျပီး၊ ေမတၲာ Love ဆိုတာမွာလဲ ႏွစ္မ်ိဳးလံုး အၾကံဳးဝင္ၾကပါတယ္။

Dr. တင့္ေဆြ
၅-၉-ဝ၉


Read more...

Trans fats အညာသားမ်ား ဆီစားၾကသည္

ငယ္ငယ္က ေႏြရာသီ ေက်ာင္းပိတ္ရင္ ဇာတိရြာကို သြားလည္ေနက်။ အိမ္တိုင္းမွာ ဆီၾကိတ္တဲ့ဆံု ဆိုတာရွိတယ္။ သစ္ပင္ၾကီးၾကီးရဲ႕ ေအာက္ေျခပင္စည္ကို အလည္မွာ တြင္းေပါက္တခု ထြန္းျပီး ဆံုလုပ္တာပါ။ ဆံုထဲကို ေျမပဲျဖစ္ျဖစ္ ႏွမ္းျဖစ္ျဖစ္ထည့္၊ သစ္က်ဥ္ေပြ႔မွာ ဝါးကုိင္း တပ္ျပီး ႏြားတေကာင္ကို ဆြဲခိုင္းတယ္။ ဆံုေအာက္ေျခမွာ သစ္သားျပားၾကီးကို ခြေထာက္လုပ္ျပီး ေထာက္ေပးထားတာမို႔ ႏြားက ပတ္ျခာလည္သြားတယ္။ သစ္သားျပားၾကီးေပၚမွာ တက္စီးလိုက္ရတာ ေပ်ာ္စရာ ေကာင္းတယ္။ ၾကာေတာ့ ႏွမ္းကေန ႏွမ္းဆီ၊ ေျမပဲကေန ေျမပဲဆီေတြ ထြက္လာျပီ။ လူၾကီးေတြက ဆီစစ္စစ္က ေမႊးတယ္လို႔ ေျပာတာကို နားမလည္ တတ္တဲ့အရြယ္ကေပါ့။

တခ်ိန္က ဗမာျပည္ဟာ တကယ္ကို “ဆီကိုေရခ်ိဳး၊ ေဆးရိုးမီးလွံဳ” ဘဝမွာရွိခဲ့တာပါ။ ဆီဆံုေခတ္ကေန ဆီစက္ေခတ္ ေရာက္ေတာ့ အမ်ိဳးမ်ိဳး အေထြေထြေသာ ဆီဆိုတာေတြ ေပၚလာတယ္။ ေျမပဲထဲ၊ ႏွမ္းထဲ တျခားအေစ့ အဆံေတြ ေရာရေတာ့တဲ့ေခတ္ ေရာက္လာတယ္။ အဲလိုလုပ္တာ သိပ္မေကာင္းမွန္း သူတို႔ထက္သိသူ မရွိပါ။ ဒါေပမဲ့ မေကာင္းတာမွ၊ ညံ့မွ အသက္ဆက္ႏိုင္ၾကရတဲ့ ေခတ္။ ဆီကိုေရခ်ိဳးဘို႔ ေနေနသာသာ လက္ဖက္ကို ဆမ္းဘို႔ေတာင္ မေလာက္ေတာ့ပါ။

အရင္တံုးက တိရစၧာန္အဆီထက္ အသီးအႏွံဆီက ပိုေကာင္းတယ္လို႔ ေျပာခဲ့ၾကတယ္။ အခု မဟုတ္ေတာ့ပါ။ က်န္းမာေရးနဲ႔ မသင့္တဲ့ ဆီေတြဆိုတာ အဂၤလိပ္လို Trans fats or trans fatty acids လို႔ေခၚတယ္။ (ထရန္႔ဆီ) ဟာ ဝါေစ့ဆီ၊ ပဲပုတ္ေစ့ဆီ ေတြကေန ထုတ္တာပါ။ လူေတြ သမားရိုးက် စားသံုးခဲ့ၾကတဲ့ဆီကို လူေတြကဘဲ ျပဳျပင္ျပီး၊ (ထရန္႔ဆီ) လုပ္ၾကတာပါ။ သမားရိုးက်ဆီကို ဟိုက္ဒရိုဂ်င္ ထပ္ေပါင္း ထည့္လိုက္တာတဲ့။ စလုပ္ခဲ့သူက ဂ်ာမန္လူမ်ိဳး။ ၁၉ဝ၂ ကေပါ့။

အဲလိုလုပ္ လိုက္ေတာ့ ဆီက ျပစ္သြားတယ္။ ျပစ္ေတာ့ ဘာပိုေကာင္း လာလဲဆိုေတာ့ လြယ္လြယ္ေျပာရရင္ အသံုးခံတာေပါ့ဗ်ာ။ ဒီဆီနဲ႔ေၾကာ္တဲ့ အစားအေသာက္ကလည္း အရသာ တမ်ိဳးထူးလာေစတယ္။ ျပန္ျပန္ လဲသံုးႏိုင္လို႔ တြက္ေျခလဲကိုက္တယ္။ မကုိက္တာကေတာ့ က်န္းမာေရးနဲ႔ပါ။ နာမည္ၾကီး (ကိုလက္စေထာ) ဆိုး တိုးေစတယ္။

(ကိုလက္စေထာ) ကလည္း အဆိုး (LDL) နဲ႔ အေကာင္း (HDL) ဆိုျပီး၊ ႏွစ္မ်ိဳးႏွစ္စား ရွိတာဘဲ။ လူေတြနဲ႔ အေတာ္တူပါလား။ အဆိုး မ်ားရင္ သိတဲ့အတိုင္း ႏွလံုးေသြးေၾကာက်ဥ္းတဲ့ (စထုပ္ခ္) ရမယ္။ ဆီးခ်ိဳအမ်ိဳးအစား ၂ ရမယ္။ ေနာက္ျပီး အဝလြန္၊ အသဲ၊ ကင္ဆာ၊ အဇာမိုင္ယား ဆိုတဲ့ေရာဂါေတြကိုလည္း ျဖစ္ေစမယ္။ ေၾကာက္စရာၾကီး။ အဇာမိုင္ယား ဆိုတာက နာမည္ၾကီး ေဟာလီဝုဒ္ မင္းသားကေန ႏွစ္ထပ္ကြမ္း (ေအာ္စကာဆု မဟုတ္ဘူး) သမတျဖစ္ခဲ့သူ ေရာ္နယ္ရီဂင္ အသက္ၾကီးေတာ့ ျဖစ္တာမ်ိဳးေျပာတာ။

ဒီလိုမေကာင္းပါရက္ကနဲ႔ ဘာလို႔ ေပၚျပဴလာျဖစ္လာလဲဆိုတာ သိဘို႔လိုတယ္။ ၁၉၉ဝ (ေရြးေကာက္ပြဲအေၾကာင္း ေျပာမွာ မဟုတ္ပါ) အရင္က (ထရန္႔ဆီ) မေကာင္းတာကို သိပ္မသိၾကဘူး။ သူငယ္ခ်င္းတို႔၊ လင္မယားတို႔လို ေပါင္းၾကည့္မွ သိတာမ်ိဳးေပါ့။

လူစားတာေတြထဲမယ္ ကဇီဓါတ္၊ သား-ငါး နဲ႔ ဆီ-အဆီဆိုတဲ့ သံုးမ်ိဳးကိုယွဥ္ၾကည့္ရင္ တဇြန္းခ်င္း တူတာေတာင္ ဆီ-အဆီ ကေနရတဲ့ (ကလိုရီ) ဟာ က်န္တဲ့အုပ္စုေတြထက္ ႏွစ္ဆမကမ်ားတာ။ လူတေယာက္ဟာ ကိုယ္လိုတဲ့ (ကယ္လိုရီ) ရဲ႕ ဆယ္ပံုတပံုထက္ (ထရန္႔ဆီ) ကေနရတာဆိုရင္ေတာ့ မေကာင္းဘူး မွတ္ပါ။

အစားအေသာက္ေတြမွာ အဆီဘယ္ေလာက္ ပါတယ္ဆိုတာ ေရးျပီးမွ ေရာင္းရမယ္လို႔ ဥပေဒထုတ္တဲ့ တိုင္းျပည္ေတြမွာဆို သတိထားႏိုင္ပါမယ္။ ဘာဥပေဒမွ ဂရုမစိုက္တဲ့ႏိုင္ငံဆိုရင္ “ကံသာလ်င္အမိ၊ ကံသာလ်င္အဖ” သေဘာထားျပီး၊ တရားနဲ႔သာ ေျဖေပေတာ့။ (ကံ ကို မိဘလို အားထားရာလို႔ ဆိုလိုတာပါ။ ကိုယ့္မိဘ အစစ္ကလြဲရင္ တျခားဟာေတြက မိဘမဟုတ္တာ သတိထားပါ။)

သူမ်ားကိုဘဲ အျပစ္မေျပာနဲ႔ဗ်ိဳ႕။ (ထရန္႔ဆီ) ျဖစ္ေအာင္မလုပ္ဘဲ နဂိုကတည္းက (ထရန္႔ဆီ) ပါတဲ့ဆီေတြဆိုတာလည္း ရွိပါတယ္။ ႏြားႏို႔၊ အမဲ-ဆိတ္-သိုးအဆီ၊ ေထာပတ္၊ မာဂ်ရင္း။

ဇာတိျမိဳ႕ရြာကေန ခ်င္းေတာင္ဖက္က ျဖတ္ထြက္ရတံုးက ကားလမ္းေဘးမွာ ေက်ာက္ဆံုထဲကို ခ်င္းႏွမ္း မဲမဲေတြတည့္ျပီး ၾကည္ေပြ႔ကုိ လက္နဲ႔ မေမာမပမ္း ေထာင္းျပီး၊ ဆီျဖစ္ေအာင္လုပ္ေနတဲ့ ခ်င္းမၾကီးေတြ ျမင္ခဲ့ရဘူးတယ္။ စိတ္မေကာင္းဘူး။ ခုခ်ိန္မွာ (ကပီး) တို႔ ဆီေထာင္းႏိုင္ေသးရဲ႕လား။ ကြ်န္ေတာ့္ ရြာမွာေတာ့ ဆီဆံုေပ်ာက္တာ ၾကာခဲ့ပါျပီေကာ။

လူေတြအားလံုး (ဂလိုဘယ္လိုက္) ျဖစ္ကုန္ျပီ။ (ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္း) နဲ႔႔အတူ ပါလာတဲ့ အစားအေသာက္ေတြမွာ (ထရန္႔ဆီ) ေတြ ပါတယ္။ (ဖရင့္ခ်္-ဖရိုင္း)၊ (ဒူးနတ္)၊ (ပက္စ္ထရီ)၊ (ပီဇာ)၊ (ကြတ္ကီးစ္)၊ အာလူး (ခ်စ္ပ္)၊ (ကင္ဒီ-ဘား)၊ ဟမ္းဘာဂါ၊ ၾကက္ေၾကာ္၊ (ေပါ့ပ္ကြန္)၊ (မာဂ်ရင္း-စတစ္)၊ ႕႕႕။

ကဲ ႕႕႕ (မက္ေဒၚနယ္) တို႔၊ (ေကအက္ဖ္စီ) တို႔၊ (ပီဇာ)တို႔ သြားစားႏိုင္သူမ်ား ဆက္ျပီး ကံေကာင္းၾကပါေစ။

Dr. တင့္ေဆြ

Read more...

Vitamin E ညိဳေခ်ာေလးေတြ

ဟိုတခ်ိန္တံုးက မႏၲေလးေစ်းခ်ိဳမွာ (တိုးရစ္) အတြဲတခုက ကြ်န္ေတာ္တို႕အတြဲကို တခုေမးလာတယ္။ လူကဲခပ္ ေကာင္းပံုရတယ္ခင္ဗ်။ (ဖရု-မားကက္) ဘယ္မွာလဲေပါ့။ ဗမာျပည္မွာက အသီးအႏွံေစ်းဆိုျပီး သီးျခားရယ္လို႕မရွိဘူး မဟုတ္လား။ ေစ်းေတြမွာ ပစၥည္း အမ်ိဳးတူတာေတြကုိ ဆိုင္ခ်င္းကပ္ ေရာင္းတဲ့ စနစ္မ်ိဳးေလာက္သာ ရွိတာပါ။ ေစ်းခ်ိဳ အေနာက္ဖက္တန္း၊ ေတာင္ဖက္ထိပ္ဟာ ရာသီအလိုက္ေပါတဲ့ အသီးအႏွံေတြ ေရာင္းတဲ့ေနရာပါ။ တတ္စြမ္းတဲ့ အဂၤလိပ္စာ (စပီကင္-စေကးလ္)နဲ႕ဘဲ လမ္းညႊန္လိုက္ပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႕ ေရာက္ေနၾကတာက (စီ)ရံုမို႔၊ ေတာင္ဖက္ကို ကိုက္ ၁ဝဝ ေက်ာ္ေလာက္ ေလ်ာက္ပါေပါ့။ ဗမာပီပီ သေဘာကလည္း အပိုေဆာင္း ေကာင္းလိုက္ပါေသးတယ္။ အဲ ႕႕႕ ေစ်းေတာ့ ဆစ္ေနာ္။ အမွန္ဘဲေလ၊ ကြ်န္ေတာ္တို႔တိုင္းျပည္မွာက ေစ်းဝယ္လာသူကို အဂၤဝိဇၨာနည္းနဲ႔ အကဲခပ္ျပီးသကာလ ရရင္ရသေလာက္ ေစ်းဝယ္သူဆီက ျဖစ္ညွစ္ ေရာင္းခ်င္တဲ့အက်င့္ ရွိတယ္မဟုတ္လား။

အေရာင္အေသြးစံုလွတဲ့ အသီးအႏွံေတြကိုျမင္ရင္ ဆရာဝန္တေယာက္မ်က္စိနဲ႔ဆို ဒါဟာ ဗီတာမင္ေတြလို႔ဘဲ ျမင္တတ္ပါတယ္။ ဗီတာမင္ေတြဆိုတာ အသီးအႏွံေတြကရတာလို႔ ေယဘူယ်ေျပာႏိုင္တာကိုး။ အမွန္ကေတာ့ ဒီလိုေျပာတာ အတိအက်ေတာ့ မမွန္ပါ။ အသားငါးေတြကလဲ ရတာေတြရွိတယ္ခင္ဗ်။ ကၾကီးကေန အ၊ (ေအ-တူ-ဇက္) ဒါမွမဟုတ္ (ေအ-တူ-ဇိ) ဗီတာမင္ေတြထဲက (အီး) အေၾကာင္းေလး နည္းနည္းပါးပါး ေဆြးေႏြး (ရွယ္) ရေအာင္လား။

ဗီတာမင္ (အီး) ဆိုတာ ဗမာစကားနဲ႔ဆို ၾကားလို႔ သိပ္ေကာင္းတာမဟုတ္ေပမဲ့ သူက ရွစ္မ်ိဳးေသာဓါတ္ေတြကို စုစည္း ေခၚတာမို႔ ေခသူ မဟုတ္ပါ။ ဗီတာမင္ေတြကို အဆီမွာေပ်ာ္ဝင္တာနဲ႔ ေရမွာေပ်ာ္ဝင္တာဆိုျပီး ႏွစ္မ်ိဳးခြဲရာမွာ သူက အဆီမွာ ေပ်ာ္သတဲ့။ (ေအ)နဲ႔ (ဒီ)လိုပါဘဲ။ ဒါ့ေၾကာင့္ ဆီထုတ္လို႔ရတဲ့ အစားအစာေတြမွာ ပါတယ္။ အေစ့အဆံေတြ၊ အသီးအရြက္တြမွာ ပါပါတယ္။ ေနၾကာေစ့၊ ေျမပဲ၊ ပဲပုတ္စိ၊ အာရပ္ႏိုင္ငံေတြကထြက္တဲ့ (အလာမုန္း)၊ သံလြင္ဆီ၊ ဒါတင္ဘယ္ကမလဲ၊ သေဘၤာသီး၊ မံုညင္းစိမ္း၊ မံုညင္းျဖဴ၊ ခရမ္းခ်ဥ္သီး တို႔မွာလဲပါတယ္။ (ဘရူကိုလီ) ေခၚ မံုလာပြင့္စိမ္း၊ (ေပါ့ပိုင္-သည္-ေဆးလ္လား) ကာတြန္းထဲက (စပင္းနစ္ရွ္) ေခၚတဲ့ ဟင္းႏုနႏြယ္ရြက္ေတြမွာ ပါတယ္။

ရုပ္ရွင္-တီဗြီ ၾကည့္ရင္ ေနၾကာေစ့ေလွာ္စားတာက အမိႈက္ရႈတ္ျပီး ႏုတ္ခမ္းနီ ပ်က္တတ္ေပမဲ့ ဗီတာမင္ (အီး) ပါလို႔ ေကာင္းပါတယ္။ (ကြ်န္ေတာ္က ေနၾကာေစ့ေရာင္းသူ မဟုတ္ပါ။)

အမွန္ေတာ့ ဗီတာမင္ (အီး) နည္းတဲ့ေရာဂါဆိုတာ အရွားသားပါ။ အဆီကို စုပ္ယူႏိုင္စြမ္း မရွိတဲ့အေျခအေန၊ ေမြးတံုးက ကိုယ္အေလးခ်ိန္ မျပည့္ရင္၊ အူမွာ ေရာဂါတခုခုရွိရင္ ဆိုတာေလာက္သာ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။

ဗီတာမင္ မွန္သမွ် မရွိမျဖစ္လိုေပမဲ့ နည္းနည္းဆိုရတယ္။ လူစားတဲ့အစာေတြမွာ ပါတာမို႔ အဆန္းၾကီး မဟုတ္ပါ။ အခုေရးတာေတြထက္ ပိုျပီး ေဆးေရာင္းတဲ့ ကုမၸဏီေတြက ေၾကာ္ညာတာတိုင္း သြားေတာ့မယံုေလနဲ႔။ အဲ႕႕႕ တန္ေဆး၊ လြန္ေဘး ဆိုသလို ဗီတာမင္ (အီး) မ်ားရင္လဲ မေကာင္းျပန္ဘူး။ ေဆးပညာအရေျပာရရင္ တေန႔ကို ၁ဝဝဝ မီလီဂရမ္ထက္ မပိုသင့္ဘူး။ အသက္ငယ္ရင္ ငယ္သလို နည္းနည္းဘဲ လိုတာပါ။

ဗီတာမင္ (အီး) နဲ႔ပတ္သက္လို႔ သိပ္မေသခ်ာေသးတာေတြ အေတာ္ရွိပါတယ္။ ႏွလံုးေသြးေၾကာက်ဥ္းေရာဂါကို ကာကြယ္ႏိုင္တယ္၊ ကင္ဆာ (အစာအိမ္ကင္ဆာ၊ အမ်ိဳးသမီးရင္သားကင္ဆာ၊ အမ်ိဳးသမီးအူမၾကီးကင္ဆာ၊ ေယာက္်ားဆီးၾကိတ္ကင္ဆာ၊ ဆီးအိမ္ကင္ဆာ) စတာေတြကို ေကာင္းေစတယ္ဆိုတာက သုေတသန အဆင့္မွာသာ ရွိပါေသးတယ္။ ေနာက္ျပီး မ်က္စိအတြင္းတိမ္အတြက္ အက်ိဳးမ်ားေစတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

ေသခ်ာတာကေတာ့ ေနရာင္ထဲမွာပါတဲ့ အႏၠရာယ္ေပးတတ္တဲ့ ခရမ္းလြန္ေရာင္ျခည္ (ယူဗြီ-လိုက္) ကို ကာကြယ္ရာမွာ သူက ေကာင္းပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ သူ႔ကို ေကာင္းျခင္းငါးျဖာထဲက အသားအေရ၏ ေကာင္းျခင္းကို လိုခ်င္သူ အမ်ိဳးသမီးမ်ားက သေဘာက်ၾကတယ္ မဟုတ္ပါလား။

အမ်ိဳးသမီးေတြအတြက္ ေကာင္းမွာေတြ ရွိပါေသးတယ္။ ဝက္ျခံ၊ ရင္သားကင္ဆာ၊ ရင္သားအၾကိတ္၊ ေသြးဆံုးလကၡဏာေတြ၊ ကိုယ္ဝန္ရွိခ်ိန္မွာ ေသြးတိုးတာ၊ ေမြးလမ္းေၾကာင္း ေရာင္တာေတြမွာလဲ ေကာင္းေစပါေသးသတဲ့။

ဗီတာမင္ (အီး) ေရာ (ေအ) ေရာဟာ အသားအေရကို ေကာင္းေစပါတယ္။ ႏွစ္မ်ိဳးလံုးက အဆီမွာ ေပ်ာ္ဝင္တာမ်ိဳးေတြမို႔ ဆီရွားတဲ့အရပ္၊ ဆီမစားတတ္တဲ့ အက်င့္ရွိတဲ့အရပ္က လူေတြအတြက္ သတိထားသင့္တယ္။ ဆီ-အဆီကို ေရွာင္တိုင္း မေကာင္းပါ။ ေျမပဲ၊ ႏွမ္း၊ ေနၾကာ၊ ပန္းႏွမ္း၊ (ၾကက္ဆူဆီ မပါ) ေပါလွတဲ့အရပ္က အညာသူ၊ အညာသားေတြဟာ ညိဳေခ်ာေတြျဖစ္ၾကတာ မဆန္းပါ။

ညိဳေခ်ာဆိုတာ အသားေရာင္ ညိဳေပမဲ့ ထိေတြ႔တဲ့အခါ ေခ်ာေမြ႔တာကို ဆိုတာပါ။ ဟုတ္ပါတယ္ေနာ္႕႕႕။

၅-၄-ဝ၉ ေန႔ကေရးသည့္စာ။

Read more...

Back Pain ခါးေကာင္းေမာင္းသန္ၾကေစ

ခ်င္းတြင္းျမစ္ထဲကို အေနာက္ဖက္ကေနစီးဝင္တဲ့ ယမားက ႏွစ္ခုရွိတယ္။ ယမားဆိုတာက ေႏြဆိုရင္ ေရမရွိတဲ့ေခ်ာင္းေပါ့။ လူၾကီးသူမေတြက ေရမရွိတဲ့ေခ်ာင္း၊ ႏွာေခါင္းႏွစ္ ဘာျဖစ္ေစ-ညာျဖစ္ေစ ေျပာေလ့ရွိတာေပါ့။ အဲ မိုးမ်ားရြာလိုက္ရင္ တေခၚေလာက္သာ က်ယ္တဲ့ယမားကို ကန္႔လန္႔ျဖတ္မကူးေလနဲ႔။ ဘယ္ေလာက္သန္တဲ့ ႏြားျဖစ္ျဖစ္၊ ဘယ္ေလာက္ျမန္တဲ့ လူျဖစ္ျဖစ္ မလြတ္ေရးခ် မလြတ္။

ေတာင္ယမားကမ္းေပၚက ရြာေသးေသးေလးမွာ ကြ်န္ေတာ့္ကို ေမြးခဲ့ပါတယ္။ ယမားေခ်ာင္းေဘးမို႔ ေရကလည္းေကာင္း၊ ေျမအမ်ိဳးအစားက်ျပန္ေတာ့ တနယ္ေျမမလို႔ေခၚတယ္။ မဲျပီးေစးေနတာမ်ိဳး။ ပဲ-ေျပာင္း-ႏွမ္း-ဝါ စိုက္ခ်င္ရာစိုက္ အထြက္ေကာင္းပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ မိုးရြာျပီဆိုတာနဲ႔ ကားမေျပာနဲ႔၊ လွည္းဘီးေတာင္ မလည္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။ တေအာင့္ေနတခါ လွည္းဘီးကရြံ႕ကို ျခစ္ျပစ္ပါမွ ခရီးဆက္ႏိုင္မယ္။ ေခ်ာင္းစပ္-ေခ်ာင္းထဲမွာ ခရမ္းခ်ဥ္၊ ၾကက္သြန္ စိုက္လို႔ေကာင္း။ အုန္းဆိုတာ သားသမီးအေမြေပးရင္ စာရင္းဝင္တယ္။ ယမားႏွစ္ခုၾကားေနရာေတြမွာ ေနာက္ေခတ္ေရာက္လာေတာ့ ကုလားပဲနဲ႔ဂ်ံဳကို ေျပာင္းစိုက္ၾကတာ ေကာင္းသလားမေမးနဲ႔။

ဒီလိုဆိုလိုက္ေတာ့ ဒီအေကာင္ၾကီးရင္ စိုက္ပ်ိဳးေရးသမားျဖစ္မယ္ ထင္ႏိုင္ေလာက္ပါရဲ႕။ ျဖစ္ေတာ့မလို႔ဘဲ။ ဆယ္တန္းေအာင္ေတာ့ အမွတ္ေပးစနစ္အသစ္နဲ႔ညားခဲ့တယ္။ ေနာက္လူေတြ သိမွာမဟုတ္ဘူး။ ေနာက္လူေတြၾကံဳတာေတြလဲ ေရွ႕လူေတြလဲ မသိပါဘူးေလ။ ဘူဘူခ်င္း လုပ္လိုက္ရဦးမယ္။ အဲဒီေခတ္ ဆယ္တန္းေအာင္ခ်ိန္မွာ ေရြးရသဗ်။ ၾကိဳက္တာ တခုတည္းေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ တန္ရာနဲ႔ၾကိဳက္ရာ ႏွစ္ခုလံုး ေရြးရတာ။ ေက်ာင္းဆက္တက္ဘို႕ ေဆး-စက္မႈ၊ ဘာညာေပါ့။ သံုးမ်ိဳးေရြးရမယ္ဆိုလို႔ ကြ်န္ေတာ္က တတိယဦးစားေပးမွာ စိုက္ပ်ိဳးေရးေရြးခဲ့တယ္ေလ။ ေစာစာကေရးသလို ေတာသူေတာင္သားမ်ိဳးရိုးအရေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ မႏၲေလးမွာသင္ႏိုင္မဲ့ေက်ာင္းေတြမို႔သာ ေရြးခဲ့တာပါ။

ငါးႏွစ္သားကေန ေမြးရပ္ကခြါသြားလိုက္တာ အလုပ္အကိုင္ရျပီး၊ အေတာ္ၾကာမွ ကိုယ့္ျမိဳ႕ကိုယ္နယ္ကို ျပန္လာရေတာ့တယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ဝါေတြမစိုက္ၾကေတာ့လို႔ ဝါစက္ၾကီးက မလည္ႏိုင္တာေတာင္ အေတာ္ၾကျပီတဲ့။ ဒါေပမဲ့ ကြ်န္ေတာ္တို႕အုပ္စုအဖို႕ အေတာ္အသံုးၾကတာသြားေတြ႕ရတယ္။ ဝါလွမ္းတဲ့ အုတ္ခံုၾကီးေပါ့။ 87’ x 36’ တင္းနစ္ကစားကြင္းလုပ္ဘို႕ အံကိုက္ပဲ။ စတိတ္တူးတံုးကအတူေန ငယ္သူငယ္ခ်င္း ႏွစ္ေယာက္ကို အင္ဂ်င္နီယာဘဝနဲ႔ျပန္ဆံုၾကေရာ။ တေယာက္က ဝါလွမ္းတဲ့အုတ္ခံုကို ပုလဲ(အိုးပင္) ကစားကြင္း လုပ္လိုက္တယ္။

ကစားရတာေတာ့ေကာင္းပါရဲ႕ တရက္ၾကေတာ့ ကစားရင္ ေဘာလံုးကိုရိုက္ဖို႕ၾကိဳးစားတာ ကိုယ္ေအာက္ပိုင္းက မေရြ႕ႏိုင္ဘဲ အထက္ပိုင္းက ဆတ္ကနည္းလႈပ္ေတာ့ ခါးနာပါေလေရာ။ အေတာ္ကို ခံရသဗ်။ ခါးနာတဲ့လူေတြက အမ်ားသား၊ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔နာတတ္တာ။ ေယာက်္ား-မိန္းမ မေရြးဘူး။ အရြယ္က လူလတ္ပိုင္းျဖစ္တတ္ၾကတယ္။ စာရင္း မွတ္ေလ့လာသူမ်ားက လူ ငါးေယာက္မွာ ေလးေယာက္က ျဖစ္ဖူးသတဲ့။ ဒါေပတဲ့ မ်ားေသာအားျဖင့္ သာမန္ကာရွန္ကာနဲ႔ ေပ်ာက္ပါတယ္။ နည္းနည္းနားျပီး၊ အကိုက္ေပ်ာက္ေဆးေလး ဘာေလးေသာက္ ေပ်ာက္တာမ်ိဳး မဆိုးလွပါဘူး။ အဲလိုကံေကာင္းသူ မဟုတ္ရင္ေတာ့ ၾကာျပီ။ နာျပီ။ တခါျဖစ္ဖူးရင္ ထပ္ထပ္လည္းျဖစ္တတ္ေသးတယ္။

အကိုက္အခဲေပ်ာက္ေဆးဆိုတာ ပဲေလွာ္လို၊ အိမ္တိုင္းမွာရွိ၊ လူတိုင္းလဲစားေလ့ရွိတယ္။ ဗမာျပည္တြင္းမွာ (ဘတ္စ္ပရို)၊ အရင္က (ေအပီစီ)၊ နည္းနည္းပ်င္းတာလိုခ်င္ရင္ (အနာဂ်က္ဆင္)၊ အခုေနာက္ပိုင္း၊ (ဘလူဖင္)၊ (ကြန္ဘီဖလင္)၊ နာမည္ေတြက အမ်ိဳးမ်ိဳး။ ေဆးနာမည္ဆိုတာ ကုပၼဏီေတြကေပးတဲ့နာမည္(ဘရင္း-နိမ္း)နဲ႔ ေဆးနာမည္(ဂ်နဲရစ္-နိမ္း)ဆိုတာ ႏွစ္မ်ိဳး မွတ္ဘို႕လိုတာ။ အမွန္က အကိုက္အခဲေပ်ာက္ေဆးဆိုတာက ဆိုင္ေတြမွာ ေရတြက္မကုန္ေလာက္ေအာင္ နာမည္မ်ိဳးစံုရွိေပမဲ့၊ ေဆးအမ်ိဳးအစားအေျခခံက သံုး-ေလးမ်ိဳး ေလာက္သာရွိတာပါ။ NSAID လို႔အုပ္စုနာမည္ေပးထားတာ။ (စတီရြိဳက္)မပါတဲ့ အနာေပ်ာက္ေဆးကို ေျပာတာပါ။ (စတီရြိဳက္)ဆိုတာ ေဟာ္မုန္းလိုဘဲ အာနိသင္ကျပင္း၊ ေဘးထြက္မေကာင္းက်ိဳးကလဲျပင္း၊ ပဲေလွာ္လိုမစားသင့္ဘဲ၊ ဒူးရင္းသီးလို တခါတေလမွ ေသေသျခာျခာ စားရတာမ်ိဳး။

အနာေပ်ာက္ေဆးလို႔ အလြယ္ေျပာေပမဲ့ သတၲိက သံုးမ်ိဳးေတာင္ရွိတယ္။ နာတာလဲေပ်ာက္၊ ဖ်ားတာလဲက်။ ေရာင္တာလဲေလ်ာ့လို႔ သံုးလြန္းတင္ေဆး ျဖစ္တယ္။ တကယ္ ပဲေလွာ္လို စားႏိုင္တာကေတာ့ (ပါရာစီတေမာ)။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ေက်ာင္းေနတံုးက သင္ရခ်ိန္မွာ ဒီေဆးကို အေရးမလုပ္ခဲ့ၾကဘူး။ ေက်ာင္းသားေတြသာမဟုတ္။ ေဆးစာအုပ္ေတြမွာေတာင္ ေနရာသိပ္မေပးဘူးဗ်။ အဲ ေနာက္ေတာ့ ေသြးထြက္တတ္တဲ့ေရာဂါေတြ ေခတ္စားလာတယ္မဟုတ္လား။ ဗိုက္နာေရာဂါသမားတို႕၊ ေသြးလြန္တုပ္ေကြးတို႕၊ ဟိုက-ဒီက ေသြးယိုတာတို႕ မ်ားမ်ားလာေတာ့ အကိုက္ေပ်ာက္ေဆးေတြကို တေလးတစား၊ သတိထားရာကေန တခ်ိန္က လူသိမမ်ား၊ လူသံုးနည္းခဲ့တဲ့ ကို(ပါရာ)က ေနရာရလာေတာ့တယ္။ ဗိုက္နာသူလဲ ကိစၥမရွိ။ ကေလးဆိုလဲ ေပးတာေပး။ သိပ္မမ်ားရင္ ျပီးေရာ။

အဲ ႕႕႕ ကြ်န္ေတာ့္ခါးနာမ်ိဳးက် ေတာ္ေတာ့္အနာေပ်ာက္ေဆးနဲ႔မရေတာ့ဘူး။ အျပင္းစားေတြသံုးေတာ့ သံုးႏိုင္တယ္။ ဘိန္းတမ်ိဳးမ်ိဳး ပါေနတဲ့ ေဆးမ်ိဳးေျပာတာ။ ၾကြက္သားေျပာ့ေဆးလဲ ေပးတတ္တယ္။ ေဆးရွိန္ရွိေနတံုး အနာသက္သာမယ္။ ဘယ္ေဆးမဆို ေလးနာရီ၊ ေျခာက္နာရီ စသျဖင့္ သတၲိျပၾကတယ္။ တေန႔ ႏွစ္ခါေသာက္ဆိုတာ ၁၂ နာရီသာခံလို႔ေျပာရတာ။ တလခံေဆးဆိုတာ ၾကားဘူးမွာေပါ့၊ ေလးဘက္နာေၾကာင့္ ႏွလံုးေရာဂါဆက္မျဖစ္ေအာင္ထိုးရတဲ့ (ပနယ္စလင္)ထိုးေဆး။ အဲဒါမသိေတာင္ သံုးလခံ ဆိုတာတခ်ိဳ႕က ေကာင္းေကာင္းသိမွာေပါ့။ မိသားစုစီမံကိန္း ထိုးေဆးေလ။ ဒါ့ေၾကာင့္ တေန႕ ေလးခါေသာက္ဘို႕ေပးတဲ့ေဆးကို တခါတည္း အကုန္ မေသာက္ရတာေပါ့။ ဗီတာမင္ (ဘီ) တစ္တို႔၊ ႏွစ္တို႔ဆိုတာ ၾကားဖူးမွာေပါ့။ ဘီ ၁၂ ကုန္လို႔ ဘီ ၆ ႏွစ္လံုးကို ေရာထိုးတယ္ဆိုတာေလ။ ဟာသမဟုတ္ဘူး တကယ္ျဖစ္ဖူးတာ။ ခ်င္းတြင္းနားမွာပါဘဲဗ်ာ။

ခါးနာတို႕မည္သည္ ေဆးတခုတည္းနဲ႔မရပါ။ စာအုပ္ၾကီးဖတ္ျပီးေျပာမွာ မဟုတ္ဘူးေနာ္။ ဘာမဆို ကိုယ္ေတြ႕ဆိုတာက ေမ့မရဘူး မဟုတ္ပါလား။ ခါးနာသူမ်ား အအိပ္-အေန-အထိုင္ ဤသံုးမ်ိဳး ခ်က္ပိုင္ဘို႔ လိုပါတယ္။ အိပ္ရင္ ၾကမ္းခင္းမာမာမွာ ခါးစန္႔စန္႔၊ ေခါင္းအုန္း နိမ့္နိမ့္ အိပ္ပါေလ။ ပက္လက္-ကုလားထိုင္မွာ မထိုင္ေလနဲ႔။ ဆင္းရဲသားၾကိဳက္ဗ်။ ေမြ႕ယာမသံုးနဲ႔၊ (ဒရင္း-ဘက္)မသံုးနဲ႔၊ Hammocks ဆိုတဲ့ ၾကိဳးတို႔၊ အဝတ္တို႔နဲ႔ လုပ္ထားတဲ့ ပုခက္အိပ္ယာမ်ိဳးနဲ႔ စတိုင္မထုတ္ေလနဲ႔။

ထိုင္ရင္ ေက်ာမွီပါရမယ္၊ ေပါင္ကအခင္းမွာကပ္ေနသလို ေနာက္ေၾကာက ေနာက္မွီမွာကပ္ေနပါေစ။ ေဆာင့္ေၾကာင့္ မထိုင္ေလနဲ႔၊ လက္တဝါးေလာက္သာ ျမင့္တဲ့ ဖင္ထိုင္ခံုမွာ ထမင္းခ်က္ရင္း၊ မီးလႈံရင္း။ အတင္းေျပာရင္း၊ သန္းရွာရင္း မထိုင္ပါနဲ႔။ တီဗြီ ၾကည့္မယ္ ဆိုပါေတာ့ ဆက္တီ-ကြတ္ရွင္ေပၚမွာ ငါးထပ္သားျပားကိုခင္းထားမွ ေကာင္းမယ္။

မနက္လင္းလို႔ မ်က္ႏွာသစ္ရင္ ျပႆနာတက္ျပီ။ ခါးမ်ား သြားေကြးလိုက္လို႔ကေတာ့ ပိုဆိုးမယ္။ မကုန္းလို႔ကလည္း ေရကဗိုက္စိုျပီ။ အဲဒီလိုအလုပ္မ်ိဳး ၾကပ္ၾကပ္သတိထားေပေရာ့။ လက္ေဆး၊ ပန္းကန္ေဆး၊ အဝတ္ေလွ်ာ္၊ ဘာမဆို ခါးကုိဆန္႔ျပီးမွ လုပ္ပါ။ တံခါးမင္းတံုး၊ ဘီရိုတံခါး၊ စာေရးစားပြဲ၊ လက္ေဆးခြက္တို႕ အားလံုးဟာ ကိုယ့္အရပ္နဲ႔ကိုက္ဘို႕လိုပါတယ္။ ဘယ္ေလာက္ဘဲ ေျပာင္လက္ ေခ်ာေမြ႔ ေနေအာင္ လုပ္ထားပါေစ၊ ေရႊကြပ္ထားအံုးေတာ့ အနိမ့္အျမင့္ မကိုက္တဲ့ အသံုးအေဆာင္ဟာ အေကာင္းစာရင္း မသြင္းသင့္ပါ။ ကြန္ျပဴတာမွာ ထိုင္ရင္ လက္ေကာက္ဝတ္ရိုးကိုဘဲ သတိေပးတာ မလံုေလာက္ဘူး။

စားရင္းေသာက္ရင္းေတာ့ ဒီစာဆက္မဖတ္နဲ႔ေနာ္၊ သတိေပးပါတယ္။ အိမ္သာတက္တာ စပါယ္ရွယ္မွ ျဖစ္တာကို ေရးခ်င္လို႔ပါ။ ေဆာင့္ေၾကာင့္ထိုင္အိမ္သာနဲ႔ ရွင္ခန္းျဖတ္သင့္တယ္။ ဗိုလ္ဆန္ဘို႕ ဒီေနရာမွာ လိုပါတယ္။ ဒူးကို ၉ဝ ဒီဂရီသာ ေကြးဘို႕လိုတဲ့ အမ်ိဳးအစားနဲ႔သာ ခါးနာသူမ်ား ထိုက္တန္ေတာ့တယ္။ ဒါတခုကေတာ့ ဆင္းရဲသားေတြ ကံမေကာင္းျပန္ဘူးေနာ္။ ခါးမနာေအာင္သာ ဆင္ျခင္ဗ်ာ။

ခါးနာတာကို ခါးမွာအပူကပ္ရင္သက္သာႏိုင္တယ္။ ပရုပ္ပလာစတာ၊ ငရုပ္သီးပလာစတာ ဆိုတာမ်ိဳး၊ (အင္ဖရာ-ရက္) ဆိုတဲ့ မီးနီကင္တာလဲ အေထာက္အကူရပါတယ္။ (ဖီဇီယို) ေခၚတဲ့ အကူပစၥည္းေတြနဲ႔ ေလ့က်င္ခန္း လုပ္တာတို႕၊ ဖေယာင္း ကပ္ေပးတာတို႕လဲ လုပ္ရတတ္တယ္။ ကံဆိုးသူမ်ား ခါးနာလို႔ ခြဲစိတ္ကုရတာမ်ိဳးရွိတယ္။ အာရံုေၾကာထိတဲ့လူေတြမွပါ။ ေခတ္စားလာတဲ့ ကုနည္းတခုက ခါးမွာ အဂၤေတလို အစြမ္းရွိတဲ့ေဆး ထိုးတာတဲ့။

အစားမေတာ္တလုပ္၊ အသြားမေတာ္တလွမ္း။ ကစားမေတာ္ေတာ့ တလွမ္းေတာင္မလွမ္းရဘူး ျဖစ္တတ္တယ္။ စားသတိ၊ သြားသတိ၊ ကစားသတိ ရွိႏိုင္ၾကပါေစ။

Dr. တင့္ေဆြ
၁ဝ-၁၂-၂ဝဝ၈

Read more...

Victims of Era ဆရာဝန္၊ ေဆးေက်ာင္းသားမ်ားသည္ သားေကာင္မ်ားျဖစ္သည္

၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလထုတ္ ရြက္ႏုေဝမဂၢဇင္းက ဆရာေအာင္ၾကီးရဲ့ ေဆာင္းပါးနဲ႔ ၁၂-၁၂-ဝ၈ ေန႕က (RFA) ကလႊင့္တဲ့ ေဆးတကၠသိုလ္ဘြဲ႕မ်ား ေဆးကုသခြင့္ လိုင္စင္ရေရး ခက္ခဲဆိုတဲ့ သတင္းႏွစ္ပုဒ္လံုး တျပိဳင္နက္ ဖတ္ရတယ္။ စိတ္ အေတာ္ ထိခိုက္မိပါတယ္။ ခံျပင္းလည္း ခံျပင္းတယ္။ ေက်ာင္းသား လူငယ္ေတြကို သနားမိတာေရာ ပါတယ္။ စနစ္တက် ဖ်က္ဆီးခံေနၾကရတာပါ။

အေမရိကန္ သမတသစ္က ေနသူ႔အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႔အတြက္ လူေရြးေနတံုးက အေကာင္းဆံုးဦးေႏွာက္ေတြဆိုျပီး အမႊန္းတင္ထာ ၾကားလိုက္မိၾကမွာပါ။ LDC အဆင္းရဲဆံုး စာရင္းဝင္ဘဝကေန ရံုးထြက္ေနရခ်ိန္မွာ ဘယ္သူက အုပ္ခ်ဳပ္ေနေန၊ တိုင္းျပည္ရဲ႕ ဦးေႏွာက္ကို မသံုးဘူးဆိုရင္၊ အခုအႏွစ္ ၂ဝ ေက်ာ္လာလို႔ လြတ္လမ္းမျမင္ေသးတာ ဘယ္ဆန္းမလဲ။

ကြ်န္ေတာ္တို႔ လူမြဲစာရင္းက လြတ္ဘို႔၊ သူမ်ားေတြနဲ႔ ယွဥ္ႏိုင္ဘို႔၊ ျဖစ္ႏိုင္ရင္ ေက်ာ္တက္ဘို႔ဆိုတာ ဗ်ဴဟာက်တဲ့ စိတ္ေခၚခ်က္ပါ။ ေစတနာပါတဲ့အျမင္ ရွိတယ္ဆိုရင္၊ လူ႔ဦးေႏွာက္ေကာင္းေတြကို အႏွစ္ ၂ဝ နဲ႔သင္ၾကား၊ ေမြးထုတ္ႏိုင္ပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ တိုင္းျပည္မွာ သိပ္ေဝးလံေခါင္ဖ်ားတဲ့ေနရာေတြက လူေတြအတြက္ေရာ၊ ဆင္းရဲတဲ့လူေတြအတြက္ေရာ၊ ေနာက္ျပီး အမီလိုက္ႏိုင္ေရး ဦးတည္ခ်က္ေရာ စုစပ္ျပီးသကာလ ဗ်ဴဟာအတို-အရွည္ခ် လုပ္ရပါလိမ့္မယ္။

ေက်ာင္းတက္ဘူးသူတိုင္း သိၾကမွာပါ။ အတန္းတတန္းမွာ လူေတာ္ ၁ဝ ေယာက္ေလာက္ရွိႏိုင္တယ္။ ထူးခြ်န္တဲ့သူ ၂ ေယာက္ေလာက္ ပါႏိုင္တယ္။ ေက်ာင္းတိုင္းလိုလိုကေန ေရြးထုတ္ႏိုင္တာမ်ိဳးပါ။ လူေတာ္ေလးေတြေတြ႕ပါျပီတဲ့၊ သူတို႔ကိုသင္ေပးမဲ့ပညာက ခပ္ေရွာ္ေရွာ္ ျဖစ္ေနရင္လဲ၊ မဟုတ္ေသးဘူး။ ပညာေခတ္ဆိုျပီး ေထာက္ျပေနတာေတာ့ရွိပါရဲ႕၊ လုပ္ေပးရမဲ့သူက မလုပ္ေတာ့ ထမင္းဆာေနတဲ့ လူအနား ဟင္းလွ်ာေကာင္း အနံ႔ေမႊးေပးေနရင္ ဆာေနသူအဖို႔ ပိုျပီး ေဒါသၾကီးပါလိမ့္မယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံသားေတြဟာ လူမ်ိဳးတိုင္းလူမ်ိဳးတိုင္း ထူးျခားတတ္ၾကသလို ထူးတာေတြရွိတာပါ။ တီထြင္တတ္တယ္။ အသစ္ထြင္တာထက္ မရွိ-ရွိတာနဲ႔ ျဖစ္ေအာင္လုပ္တဲ့အတတ္ကို ဗမာေတြကို အေျခအေနက သင္ေပးထားခဲ့တယ္။ အဲလိုလူစားေတြထဲမယ္ စက္ဆရာေတြေရာ၊ ေဆးဆရာေတြေရာပါတယ္။ ဒုတိယကမၻာစစ္ လက္က်န္ကားေတြကို သံုးရေအာင္ျပင္တဲ့အတတ္၊ အပိုပစၥည္း မသြင္းလို႔ ရွိတာနဲ႔ ျဖစ္ေအာင္လုပ္တဲ့ စက္မ်ိဳးစံုဆိုတာေတြကို တန္ဖိုးထား သံုးရတဲ့ဘဝေတြကို အႏွစ္ သံုးဆယ္မက ျဖတ္သန္းခဲ့ရျပီးျပီ။ အခုလဲ ပိတ္ထား-ဆို႔ထားတာကို ေက်ာ္ျဖတ္-ခြတက္တဲ့ နည္းေတြ တတ္ေနၾကရျပန္ျပီ။

ကြ်န္ေတာ္ကိုယ္တိုင္ ဘာကရိယာပစၥည္း၊ အေဆာက္အဦမွ မယ္မယ္ရရမရွိတဲ့ ေတာနယ္မွာ တာဝန္က်တံုးက (ေမဂ်ာ-ေအာ္ပေရးရွင္း) အထိ မျဖစ္မေနလုပ္ေပးခဲ့ရတယ္။ လက္သရမ္းခ်င္တာမဟုတ္ပါ။ ေဆးရံုၾကီးသြားဖို႔၊ လူနာေတြမွာ အခ်ိန္လည္းမရွိ၊ ေငြလည္းမရွိၾကပါ။ ေငြရွာႏိုင္အံုးေတာ့ လမ္းမေပါက္ပါ။ ဒီေတာ့ ေတာဆရာဝန္အဖို႔ ဘယ္လမ္း ေရြးရပါမလဲ။ ထိုင္ၾကည့္မလား၊ ကိုင္ၾကည့္မလား။ ဒီလိုနည္းနဲ႔ ေတာမွာ တာဝန္က်တဲ့ ဆရာဝန္တိုင္း အေထြေထြ အထူးကုေတြ ျဖစ္လာေစခဲ့ပါတယ္။ ဘယ္ (တိုဖယ္) မွ မေျဖဘူးၾကပါ။ ေျခစေခါင္ဆံုး ခြဲရတယ္။ ကေလး၊ သားဖြါး-မီးယပ္၊ အရိုး၊ မ်က္စိ အကုန္လုပ္ႏိုင္တယ္။

ဆရာေအာင္ၾကီးက အေျခအေနဆိုးၾကီးကို တေစ့တေစာင္း ထုတ္ေရးတာအတြက္ အသိေပးေနတာျဖစ္လို႔ ေက်းဇူးတင္တယ္။ စာတေၾကာင္းထဲ ျခံဳလိုက္ရင္ "သဘာဝအရ အစြမ္းရွိေနျပီးသား ဦးေႏွာက္ေတြကို ေသြးေပး-ေမြးေပးဘို႔ ေစတနာ အလ်ဥ္းမရွိတဲ့ စနစ္ၾကီးသည္သာ တရားခံျဖစ္တယ္။"

ဆရာအရြယ္ေတြ၊ အျဖဴေတြ-အညိဳေတြအရြယ္ေတြသည္ ဇာတ္ေကာင္ေတြ ျဖစ္သလို၊ ေနာက္ ႏွစ္ဘယ္ေလာက္အထိ လက္ခံေနၾကအံုးမလဲ ဆိုတာကို သူတို႔ဟာ ေျဖႏိုင္သူေတြလည္း ျဖစ္ၾကပါတယ္။

Dr. တင့္ေဆြ
၁၂-၁၂-ဝ၈

Read more...

University of Rangoon ရန္ကုန္တကၠသိုလ္

“ရန္ကုန္ေကာလိပ္” ကို ၁၈၇၈ မွာ University of Calcutta ကာလကတၲား တကၠသိုလ္ လက္ေအာက္ခံအျဖစ္ စျပီး ဖြင့္ခဲ့တာပါ။ ျဗိတသွ် ကိုလိုနီ-အုပ္ခ်ဳပ္ေရး လက္ေအာက္ခံ Education Syndicate ကေန အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ပါတယ္။ ၁၉ဝ၄ မွာ “Government College အစိုးရေကာလိပ္” လို႔၊ ၁၉၂ဝ မွာ “University College တကၠသိုလ္ေကာ္လိပ္” လို႔၊ နာမယ္ ေျပာင္းခဲ့တယ္။ ၁၉၂ဝ မွာဘဲ University College နဲ႔ Judson College တို႔ကို ေပါင္းျပီးမွ “Rangoon University ရန္ကုန္တကၠသိုလ္” ျဖစ္လာခဲ့တယ္။

ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ဟာ ကေန႔အထိ တကမာၻလံုးမွာ ထိပ္မွာ ဆက္ရွိေနၾကတဲ့ University of Cambridge ကင္းဘရစ္ခ်္ တကၠသိုလ္ နဲ႔ University of Oxford ေအာက္စ္ဖို႔ဒ္ တကၠသိုလ္ေတြ ပံုစံကို ယူခဲ့ျပီး ဖြင့္ခဲ့တာျဖစ္တယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္လဲ ၁၉၄ဝ ကေန ၁၉၅ဝ ႏွစ္မ်ားအထိ The most prestigious university in Southeast Asia အေရွ႕ေတာင္-အာရွမွာ ဂုဏ္ယူႏိုင္စရာ၊ One of the top universities in Asia အာရွထိပ္တန္း စာရင္းဝင္တခု အျဖစ္ မွတ္တမ္းတင္ခံရတယ္။

၁၉၆၂ ကစျပီး ဗဟိုအစိုးရ လက္ေအာက္ခံ Directorate of Higher Education အထက္တန္းပညာ ဦးစီးဌာန လက္ေအာက္ခံ ျဖစ္လာတယ္။ အရင္က ပါေမာကၡေတြ၊ ပညာရွင္ေတြ၊ အစိုးရအရာရွိၾကီးေတြ ပါဝင္သည့္ ေကာင္စီကေန ဦးစီးခဲ့တဲ့ အျဖစ္ကေန လံုးဝ ေျပာင္းလဲသြားရတာပါ။ တခ်ိန္ထဲမွာ Medium of instruction စာသင္ၾကားေရး ဘာသာ စကားကိုလဲ အဂၤလိပ္စာကေန ျမန္မာစာအျဖစ္ ေျပာင္းလိုက္ပါေတာ့တယ္။

ပညာေရး အဆင့္အတန္း က်လာလို႔ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ကေပးေနတဲ့ ဘြဲ႔၊ ဒီဂရီေတြကို အသိအမွတ္ျပဳမႈေတြလဲ ႏိုင္ငံတကာ အဖြဲ႔အစည္းေတြက ဆက္မလုပ္ေတာ့တာေတြ မ်ားလာခဲ့တယ္။

၁၉၆၄ ေနာက္ပိုင္းမွာ ေဆး၊ စီးပြါးေရး၊ ပညာေရး စတာေတြကို ခြဲထုတ္လိုက္ျပီး Rangoon Arts and Sciences University (RASU) ရန္ကုန္ ဝိဇၨာႏွင့္ သိပၸံတကၠသိုလ္ လို႔ ေျပာင္းလိုက္ျပန္ပါတယ္။ (ရာဇူး)လို႔ အတိုေကာက္ ေခၚခဲ့ၾကတယ္။ တခ်ိန္ထဲ မႏၲေလးက ဝိဇၨာႏွင့္ သိပၸံတကၠသိုလ္ကို Mandalay Arts and Sciences University (MASU) (မာဇူး) လို႔ ေခၚခဲ့ၾကတယ္။ ေဘာလံုးပြဲ၊ အားကစားပြဲေတြမွာ ဒီလိုေခၚျပီး အားေပးၾကရတာေပါ့။

၁၉၈၉ မွာ တႏိုင္ငံလံုး အေထြေထြ နာမယ္ေျပာင္းပြဲၾကီးနဲ႔အတူ Yangon University ျဖစ္လာျပန္ပါတယ္။ ၁၉၈၈-၁၉၉ဝ ပါတ္ဝန္းက်င္မွာ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ကို မၾကာခဏ ပိတ္ထားခဲ့ရပါတယ္။ “၈၈၈၈ ထပ္မေပၚေစေရး စီမံခ်က္” အရ ေက်ာင္းသားဦးေရ မ်ားတာကို နည္းေအာင္ လုပ္ေတာ့ ဒဂံု၊ ရန္ကုန္အေရွ႕ပိုင္း၊ ရန္ကုန္အေနာက္ပိုင္း စတဲ့ အသစ္ေတြ ခြဲထုတ္လိုက္ပါတယ္။ “ၾကီးတာကို ေသးေအာင္၊ ေကာင္းေနတာကို အရည္အေသြးက်ေအာင္” ျဖစ္လာခဲ့ရ ျပန္ပါတယ္။

ရည္ရြယ္ရင္း ေအာင္ျမင္တယ္ ေျပာရမလား။ ၁၉၉၆ ေနာက္မွာ ေက်ာင္းသား ဆႏၵျပပြဲဆိုတာ ၾကီးၾကီးမားမား ျဖစ္မေလာေတာ့ပါ။ “အရည္အေသြးမွသည္ အေရအတြက္သို႔။” ၾကြားစရာ ရွားလို႔ ေက်ာင္းေတြ ေကာလိပ္ေတြ အမ်ားၾကီး ဖြင့္ေပးတာကို ဂုဏ္ယူဘို႔ လူေတြကို ၾကြားေနတယ္။

Dr. တင့္ေဆြ
၁၇-၁၁-၂ဝဝ၉


Read more...